Baix l'encapçalament extremadament barroc de QÜESTIONS A LES QUE DEDICARIA LES ASSAMBLEES DE PRESIDENTS MÉS ENLLÀ D'EXIGIR QUE FRANSISCO VINGA A CANTAR L'HIMNE, he vingut compartint unes reflexions al voltant de les falles de Torrent que tingueren el seu detonant en el posicionament dels presidents a favor d'exigir a Junta Local Fallera de Torrent que posara l'Himne Valencià cantat pel cantant Francisco en els seus actes, i no la versió instrumental. Els presidents volien vore una intencionalitat política que no existia realment, puix l'única intenció per part de Junta Local Fallera era que l'himne s'escoltara cantat pels presents. De fet, la versió instrumental està sonant en la majoria d'actes del Cap i Casal en independència del color polític. Davant la seua insistència em preguntí ¿No hi ha qüestions molt més importants que no esta de l'himne? I frut d'este qüestionament són les reflexions que he reunit ara en el blog com a lectura única.
Part 1. Ninots indultats.
Part 10. Fulla de ruta.
Part 1. Ninots indultats.
Hi
ha una qüestió que desconec si s'ha tractat últimament en les
assamblees de presidents, perque no ha transcendit a l'opinió pública ni
està en les conversacions del Montecarlo, Unió Musical o l'Horta
(cafeteries que funcionen com els casinos d'atres pobles)
És la catalogació i conservació dels ninots indultats de cada any en
les Falles de Torrent. Les nostres falles, com a Bé d'Interés Cultural
que són, haurien de preocupar-se i ocupar-se en la conservació dels
ninots que cada any indulta el jurat. És cert que no tenim un espai en
Torrent per a la seua conservació, pero això no vol dir que no es puguen
conservar o almenys catalogar d'alguna manera. En este sentit, no existix cap protocol al voltant de
cóm cada comissió fallera ha de conservar els ninots i pareix que només preocupa la
seua retirada de la falla per part de les Falleres Majors. No tenim
tampoc cap publicació que els catalogue, ni tan sols una pàgina web
dedicada a la seua conservació encara que siga d'una manera digital. En
definitiva, espere ansiolíticament que els nostres preocupats presidents
porten este tema a la pròxima assamblea, o fins i tot, aparega com a
proposta de la pròxima revisió del reglament faller torrentí.
Part 2. Museu o espai de la festa.
Part 2. Museu o espai de la festa.
Continuem
en les qüestions que pareixen no interesar massa als presidents i
comissions falleres de Torrent, no almenys tant com obligar a les dones a
dur banda o que l'himne el cante Francisco. Com comentava adés, Torrent
no té un espai per als ninots indultats ni tampoc un museu faller. Unes
falles en més de 100 anys d'història, catalogades com a BIC, festa d'interés
turístic autonòmic i que aspiren a formar part de la candidatura
conjunta de les falles com a patrimoni immaterial de l'UNESCO, no conten en
un espai cultural que ajude a explicar al visitant qué són les Falles de Torrent i
la seua història, i açò, no pareix preocupar-li a ningú.
A
banda de les falles del Cap i Casal, hi ha poblacions que sí conten en
museu faller o espai paregut. Xàtiva o Alzira són un eixemple, pero
personalment el model de Gandia seria el desijat. Tota persona que es
diga fallera i no haja visitat el museu faller de Gandia encara té
pendent una obligació important que complir en la seua vida (fallera).
No
contar en este museu per a les falles de Torrent supon, a dia de hui,
un handicap respecte a atres poblacions falleres. Poblacions que van marcant
distància en la nostra festa i sense cap dubte també per atres qüestions de les
parlarem més avant. Torrent ni conta en un centre d'interpretació de
la festa, ni tan sol conserva els documents necessaris per a que els
investigadors pogueren estudiar la realitat i l'història de les nostres
falles. I açò a mi, em preocupa, encara que no siga compartit en la
majoria dels representants de les nostres comissions.
Part 3. Teatre (Com a oferta cultural)
Entre
les coses que em preocupen i no ocupen a l'assamblea de presidents de
les falles de Torrent, està la potenciació del teatre.
M'agradaria
pensar que en els arrels d'esta desocupació no està aquella famosa
frase pronunciada en alguna que atra assamblea, de "la cultura que la facen atres". M'agradaria, pero em pareix
que no, és dir, que sí pensen açò. Perque els casals s'han convertit en
un club social
per a sopar baratet, tindre els nanos entretinguts i les copes a un
preu raonable (I la cassalla) pero lo de la cultura és complicar-se la
vida.
I
el teatre, naturalment, les complica més encara. El cas és que tenim en
Torrent un concurs que va per l'edició 37 i podria ser una mostra de
fortalea cultural de les falles torrentines i no el resultat de la
cabuderia d'uns pocs fallers repartits per les diferents comissions
participants com acaba per passar, llevat de contades excepcions.
Per
a començar, el saló de l'Ajuntament de Torrent no reunix les condicions
per a fer les representacions, ni per aforo, ni per condicions
tècniques. Al mateix temps, si les coses no han canviat, l'Auditori
té tancades les portes a les comissions falleres excepte les exaltacions
de les Falleres Majors i la Gala de la Cultura. Caldria buscar
solucions si volem potenciar el concurs i també les representacions de
cada comissió.
En
este sentit, no existix cap curs de direcció, d'interpretació, master
class o elements semblants que puguen tirar una mà als fallers que tenen
esta inquietut. Tot depén de la seua voluntat i de la seua inspiració.
No
s'ajuda tampoc a la producció pròpia, com passa en atres poblacions que
conten també en un concurs lliterari, de manera que no a soles premien
la calitat de les representacions, sino també de les obres escrites.
Estes
idees només són un esboç, es podrien juntar un grapat d'aportacions no
asoles meues, sino també d'atres fallers preocupats pel teatre com a
font de cultura i de foment de la llengua valenciana. Es podria
presentar fins i tot un proyecte a curt i llarc determini, pero pareix
que més enllà dels teatrers estes coses no preocupen als representants
de la nostra festa.
Part 4. Compliment de la normativa.
Pense
sincerament que els presidents de les comissions falleres torrentines
no són conscients de com es presenta l'escenari normatiu fiscal i
associatiu en els pròxims mesos, sino, no s'entén com estan encegats en
temes com el de l'himne i no assistixen massivament a reunions que es
convoquen relatives al tema llegal.
En açò no podran dir que JLF no estiga fent
la seua faena, de fet, dins de la seua Semana Cultural ha convocat a
tres experts en la normativa de les associacions per a que els ilustren
de la qüestió, pero els presidents han brillat per la seua absència (en
majoria)
A
mi em preocupa que les comissions falleres, actualment associacions
culturals, no estiguen preparades per a afrontar els canvis normatius o,
més aïna, els canvis en l'exigència per part de l'administració en
quant a les obligacions normatives. Perque caldrà estar al corrent en el
tema del tractament i protecció de les senyes personals, en els reglaments i
estatuts interns, en la qüestió fiscal (principalment IVA i Impost de
Societats) o en els contes contables de l'associació.
Estes
són qüestions principals, perque poden afectar directament a la
supervivència de la comissió fallera, en quant a sancions o impediments
llegals, i això afecta, també directament, a la figura del president (com a
persona física representant de la persona jurídica) Per a mí és un tema cabdal, m'agradaria que els presidents i els fallers mostraren
almenys més interés.
Part 6. Patrimoni cultural.
Part 5. La falla. (Sí, el monument)
Hi
ha una qüestió fonamental que pareix no preocupar a l'assamblea de
presidents de les falles de Torrent, i és l'amor i l'estima per la
falla. I em direu que això no és de veres, perque tots els divendres hi
ha sopar en el casal, hi ha festes gastronòmiques, quinto i tapa, festes
temàtiques, halloween, thanksgiving days i atres americanades.... va i
també semanes
culturals i coses per l'estil. Pero no parle d'eixa falla, sino de la
dels ninots (I quan dic ninot és descriptiu, no qualificatiu...)
Parle
de lo que deuria ser el centre de la festa i no l'excusa perfecta: la
falla, el monument si voleu, el cadafal com diuen alguns. Deuria ser el
centre i no ho és, entres atres coses perque no ho estem transmitint a
les noves generacions de fallers. La festa està molt be, i quanta més ne
fem, millor, pero sense la falla no té sentit, o almenys no es
diferencia de cap atra festa del món. El nostre fet diferencial és eixe
element que es planta i es crema i al que molts no li presten massa
atenció de manera incongrüent.
En
la meua opinió, haurien de ser assignatures troncals per a tots els
fallers visitar almenys el taller del seu artiste, l'exposició del ninot
i anar a vore les falles que no siguen de la teua secció per a començar
a entendre qué és una falla i, d'esta manera, deixar la llavor plantada
de l'amor per ella.
Pero
de totes estes assignatures, la principal, és la visita al taller.
Primer per a conéixer el procés de la falla, des de l'idea primerenca
fins a l'última pinzellada de pintura, pero principalment per a raonar
en els artistes fallers. La seua passió pel treball, els seus
coneiximents de la festa, els seus plantejaments faran que, per les
seues paraules, es transmitixca el verí més perillós que conec. El de
l'amor per falla. El més perillós perque no té cura. Per molts disguts
que et done, per molts contratemps, per molt d'odi que arribes a sentir,
per molta distància que vullgues agarrar, el verí sempre està present i
per molt inactiu que el consideres, sempre acaba per resviscolar. Este
verí t'acompanya tota la vida i fa possible que les falles hagen
sobrevixcut a la censura, a les guerres i a les crisis, perque no són un
negoci, són un estil de vida, un sentiment, una passió. Este verí és el que caldria transmetre des dels casals fallers per qualsevol via possible
Ara
que ho pense, tal volta per això no es preocupen per conrear esta
passió, perque a més enamorats de la falla, tindriem menys contrasentits
en la festa, i per tant, menys espais per a comportaments que no ajuden massa al colectiu. És una equació que no falla (mai millor dit)
Part 6. Patrimoni cultural.
Pareix
que el nomenament de les falles de Torrent (junt a les de Gandia,
Xàtiva, Alzira i Sueca) com a BIC immaterial ha despertat l'alegria
colectiva. Pero, els presidents, els fallers en general i la JLF ¿som
conscients de qué significa i com caldria actuar? Em pareix que no.
Per a començar, si les falles d'estes localitats som BIC (I no atres tantes que també
planten falla) és per una raó, perque són falles centenàries.
¿Centenàries? diria la majoria, pero si les falles de Torrent són de
1968. Com diria el de l'anunci. ¡Error! Efectivament, els torrentins
venim plantant falles des de 1900 que tingam catalogades, pero és més,
hi ha almenys 6 comissions que podrien reclamar una antiguitat superior a
la de 1968, perque estaven constituides en anterioritat i no ho fan.
(Només la Falla de la Plaça està en eixa direcció) 1 de 6.
La
declaració de BIC, a banda dels motius centenaris, es fa en un objectiu
principal: preservar el patrimoni. El decret del Consell diu
exactament: Estes festes (...) unixen els aspectes més lúdics, que giren
al voltant dels monuments fallers, (...) en atres expressions
culturals: teatrals, musicals, lliteràries, etc. La preocupació per la
conservació d'estes tradicions i el patrimoni que suponen es reflexa en
l'existència d'alguns museus fallers en estes localitats. (Pareix que no
sóc un destrellatat quan reclame que per a les Falles de Torrent és
indefugible obtindre un espai almenys on poder portar avant esta tasca.
Ho diu també esta declaració del Consell com a BIC) A banda que la
declaració centra molt clarament en les activitats culturals la
preocupació per la protecció i manteniment.
Perque
la declaració com a BIC no és un palet per a lluir en el casal o estar
orgullosos simplement, és bàsicament una càrrega de responsabilitat
important, i dubte que açò es tinga clar. Efectivament la declaració
diu: "Per a la protecció del be, la Generalitat velarà pel normal
desenrollament i per la pervivència d'estes manifestacions culturals,
així com per la conservació dels seus valors tradicionals. La gestió de
la festa, per la seua banda, serà eixercida per les corresponents juntes
locals falleres."
¿Alegria?
Sí ¿Responsabilitat? Més encara. Ser BIC no és un premi, és un mandat
per a conservar la cultura de les falles cosa que estem prou llunt de
fer en les falles de Torrent.
Part 7. Indumentària.
Parlem
d'indumentària. Sé que alguns estaven esperant que parlara d'este punt
perque arribariem al tema de la polèmica de la banda, pero no parlaré de
la banda, perque la banda, com ha quedat sobradament demostrat, no és
indumentària valenciana, sino un distintiu que ni tan sol és exclusivament faller, ni
tampoc valencià.
Pero sí em servirà de partida eixa enrònia dels presidents
per voler obligar a dur banda a les dones de totes les comissions
falleres de Torrent (sense aportar més argument que el perque sí) per a
denunciar d'alguna manera que no posen més energia en preocupar-se de
veres per l'indumentària que circula pels carrers de Torrent en els dies
de falles.
Vos
he de dir que no sóc cap expert i ausades que tampoc vaig perfectament
vestit, pero hi ha aberracions, que després d'escoltar als que sí
saben, no entenc com no preocupen a ningú. I vaig a parlar
exclussivament d'hòmens perque hui en dia tots són presidents mascles i
com els veig tan preocupats per l'uniformitat, em preocupen ells també.
Primer,
estar en un escenari vestit de valencià i sense un mocador al cap i/o
capell. A mi em passà en una exaltació de la FMT. M'ho digueren i ho he
corregit, pero els acompanyants de les Falleres Majors de Torrent
continuen en el monyo a l'aire en tots els actes, i si parlem dels
presidents de falla estem en el mateix cas.
Segon,
la falsa faixa en la que pengen els flocs i està estampat l'escut de la
falla o junta local ¿Hi ha alguna cosa més poc tradicional? Sí, pot ser
les ulleres de sol, pero clar, açò pot ser per necessitat, la falsa
faixa no, sino, no seria falsa, puix s'usaria per a aguntar els
saragüells.
Tercer,
el pantalons rallats. Eixos camals a ralles negres, grises i blanques
resulten molt cómodos per a vestir-se, pero vestir-se de valencià és una
atra cosa.
Quart,
els jopetins temàtics. Sí, eixos que porten a la Mare de Deu, l'escut
del Valéncia CF (O del Llevant) i engendres pareguts, que més be
pareixen tatuages que indumentària. Està clar que contra gusts no hi ha
res escrit, pero crec que d'indumentària valenciana sí hi ha escrit pero
molts no lligen (com d'atres qüestions).
Quint,
el calcer. Mocassins, nàutics i fins i tot, espardenyes (i no de
careta) Tot val de nou per la comoditat, pero l'indumentària del segle
XXI encara no és tradicional, és simplement, moda.
Estes
són, baix el meu punt de vista, els més evidents. Naturalment, no
voldria que s'obligara a res, pero sí que s'explicara. Si es tracta de
mantindre les tradicions i la cultura, estes coses no li fan massa favor
a la declaració com a BIC de les falles de Torrent.
Part 8. El llibret.
Part 8. El llibret.
Pot
ser em portara una sorpresa, pero si preguntem als fallers (i no
fallers) un element característic de la festa de les falles, molts
nomenarien el llibret. Per història, per tradició i, perque com se sol
dir, és el document que queda després de la cremà. Pero ¿als presidents i
fallers en general els preocupa el seu llibret per sé o
els interesen més qüestions colaterals a esta publicació com són els
ingresos publicitaris, si apareixen o no en el cens, les fotos de les
falleres majors i els premis que puguen replegar-se gràcies a este?
Des
de fa anys escric explicacions de falla per als llibrets, i no cal que
em diguen que el percentage de lectors està per baix de la mijana de
lectors en general (I això que esta és baixa per condena) Del llibret a
la majoria els importa atres coses que les explicacions (l'autèntic
arrel d'estes publicacions falleres) o el seu contingut cultural que
apareix en el llibret per iniciativa d'un grapat de "culturetes". Alguns
t'ho diuen obertament: "Lo important és anar a per un premi" atres no
tant, pero només cal vore el poder de convocatòria quan es presenta un
llibret o s'anuncien lectures de les versades i comparar-lo en les
colzades si toca replegar el premi. Aixina som.
Centrant-nos
en el cas de Torrent, tenim llibrets dignes de ser manuals de consulta pel seu contingut històric o tradicional
¿S'han preocupat els presidents de que la Biblioteca de Torrent tinga
eixemplars dels llibrets que es publiquen cada any? ¿S'ha preocupat JLF?
No. Les donacions que s'han produit són per iniciativa particular. Afortunadament el
concurs que convoca JLF es dotà fa anys d'uns recursos per a intentar
fomentar la calitat gràfica i de contingut dels llibrets pero només els
introduits en este món saben que, a banda del contingut estrictament
faller, els llibrets torrentins han fet una tasca de recuperació de
tradicions del poble i d'investigació històrica que resta pràcticament
en l'anonimat ¿No vos preocupa esta situació?
Per
últim, ara que està de moda el llibre faller de JCF, en Torrent tenim
El Granerer des de 1973. Ací ni es protesta per les poesies, per dir
alguna cosa, pot ser perque ni això es lligen els presidents i fallers
en general. Tristament les fulles d'esta publicació de les falles de
Torrent es fullegen, diem-lo clar i net, per a criticar a les possibles
candidates a falleres majors del poble i fer traveses de les dones que
formaran la cort d'honor, i poca cosa més. ¿Este és el paper que volem per a El Granerer?
¿A l'assamblea de presidents no li preocupa que tirem a perdre una
possibilitat de comunicar als fallers i no fallers la nostra realitat,
cultura, història i activitats de tota classe i condició? Pareix que no,
quan gasta energies en atres qüestions més líriques. El problema residix
en que som BIC per a mantindre la cultura pròpia de les falles, i el
llibret és u dels elements principal per a dur avant esta tasca. Caldria
plantejar-s'ho almenys.
Part 9. Protocol.
Al
final de la película Blade Runner el replicant Roy Batty pronuncia les
seues famoses paraules conegudes com a "llàgrimes en la pluja": "He vist
coses que els humans ni vos imagineu: naus d'atac enceses en flames més
enllà d'Orió. He vist Rajos-C brillant en la foscor prop de la porta de
Tannhäuser. Tots estos moments es perdran en el temps.... com a
llàgrimes en la pluja. És hora de morir."
Totes
estes maravelles que afirmava el replicant que els humans ni ens
imaginàvem eren perque el pobre no coneixia les falles, puix les falles
superen tot això i més.
En
les presentacions he vist coses que els humans no fallers no creurien,
he vist la Mare de Deu baixar del trespol de la sala Canal envoltada de
llums de neó mentres s'interpretava l'Himne de Valéncia (cantat per
Francisco, naturalment) en un extàsis colectiu. He vist a la Geperudeta
eixir de baix de l'escenari del Llar Antonià entre els plors del
mantenedor. He vist bandes de cornetes i tambors interpretar-li "La
Campanera" a la Fallera Major. He vist coses que es perdran en el
temps... entre les llàgrimes del vinga el plor de les falleres (I fallers). És hora que
estes coses vagen morint, pero no, cada vegada la brofegada es fa més
gran.
I
és que en les falles, molts han confós el protocol i la consideració a
la fallera major, en un barroquisme elevat a les més altes quotes de la
vulgaritat. Realment s'ha convertit el protocol en un "patrocol" de
dificil engoliment. Açò ha fet que les nostres presentacions siguen la
majoria infumables des del punt de vista de l'espectador. Ni els propis
fallers les aguanten. Uns actes que continuen repetint la base de la
pleitesia a les regines dels jocs florals del segle XIX a la que hem
anat fent afegitons que les fan irreconeixibles i inaguantables en molts
dels casos. I portant a l'oblit totes aquelles aportacions creatives
que també existixen en el món de les falles.
El
cas és que este sentiment d'excessiu protocol ha contaminat la resta
d'actes fallers perque alguns estan convençuts que quantes més vegades
nomenes a la fallera major se li fa més rebombori. Pero, sincerament,
¿no penseu que el reconeiximent a una persona està en el tracte directe,
en la proximitat i en la consideració personal més que portar-li dos
mantenedors, tindre-la dos hores en un escenari, fer-li un besamans
ridicul durant el sopar de proclamació o estar quaranta minuts en un
mercadet de regals entre càrrecs fallers i familiars que no interesen
quasi a ningú?
Si
anem als diccionaris, tots coincidixen en una definició de protocol que
decepcionaria als amants de la bonicor fallera perque venen a dir poc
més o menys que el protocol és un conjunt de regles per a la celebració
d'un cerimonial. Simplement això. M'agradaria que el sobredimensionat
protocol faller tornara a la senzillea d'esta definició. Que els fallers
i presidents es preocuparen més per la proximitat personal com a manera
de dignificació de la persona de la fallera major que no per
l'artificiositat del rebombori cap al càrrec. Pero trobe que esta és una
atra de les meues batalles perdudes en les falles de Torrent
Part 10. Fulla de ruta.
¿I si parlem de filosofia? ¿Són les falles una festa oberta? ¿Fem autocrítica? ¿Cap a on anem? ¿Qué volem ser?
He arribat a una espècie de decàlec i no sé si serà profitós seguir encara que queden temes com l'organisació de la festa que de moment no he tractat. Pero els pròxims pensaments no els encapçalaré d'esta manera per a no continuar guanyant-me els enemics fallers que em diuen pels cantons que estic fent. Per això, per a remantar el tema toca parlar de filosofia, encara que em principi no siga un aspecte massa típic de les falles. Toca parlar de tindre una fulla de ruta, un saber qué som per a saber cap a on anem, encara que sóc conscient que açò, pocs fallers i entitats falleres es paren ni tan sols a plantejar-s'ho.
Per regla general les falles no fem autocrítica. Una bona mostra d'este fet és que, fins fa poc, per Torrent circulava un mantra que venia a dir que "Som la segona potència en falles" (darrere del Cap i Casal) Un mantra que queda molt bonico des d'una tribuna política i ompli d'orgull i satisfacció als fallers, pero que no respon a la realitat (I cada vegada menys) de les falles de Torrent. Ni per número de comissions, ni de fallers, ni per pressupost dels monuments fallers, ni pel cap variable que poguerem indicar. No som la segona potència en falles, ni pot ser la tercera. Caldria llevar-se la bena dels ulls per a saber realment qui som. Almenys això.Pero estem aveats a no fer autocrítica, i seria fonamental per a que la nostra festa no continue en la deriva que està agarrant d'oblidar les essències i fer-se, cada dia que passa, més homologable a qualsevol festa major d'atres pobles i ciutats.
Per atra banda, sí que és de veres que la majoria de les comissions han deixat de cobrar per entrar a les festes i verbenes, a ningú no se li reclama el carnet faller per a entrar en el casal pero ¿és realment una festa oberta? ¿Quin és el grau d'obertura al que podem aspirar? Pense que hui en dia es tractaria de ser una festa més transparent i implicada en el seu entorn i això passa per la comunicació. Comunicació per a fer visible cada comissió fallera i la festa en general. Comunicació per a escoltar qué passa al nostre voltant. I això comença per cada comissió. Hui en dia molts fallers no viuen en la demarcació de la seua falla, a vegades, ni en la mateixa població, pero sí és cert que estan arrelats a un casal que té una determinada direcció i planten una falla en una determinada ubicació. La comissió ha d'explicar als veïns d'eixos carrers i places, qué fan, cóm actuen, en qué consistix la seua activitat. Al mateix temps, han de conéixer la realitat del barri. I no parle de campanyes de solidaritat, sino també d'implicar-se en les necessitats i propostes del barri. En la seua demarcació poden necessitar una sèrie de servicis que no existixquen o siguen deficients com escoles, jardins, parcs infantils o atres. I les comissions falleres són associacions que poden ajudar en la consecució d'estes reivindicacions. Poden participar també (sense monopolisar) les festes del barri. En definitiva, com dic, implicar-se. Aportar i rebre del barri. Viure en la realitat.
Al remat, i si ho mirem en perspectiva històrica i social, estes serien les falles de tota la vida. Les falles que eren una part més del barri i que no es preocupaven només dels drets dels seus socis per pagar una quota, sino també de les obligacions pròpies com a socis i les obligacions socials com a part imporant d'una comunitat en la que viuen.
Per concloure (De moment)
Estos 10 punts podrien ser 10 més, i cada u d'ells fer-se més extens, pero un blog no és un lloc. Simplement és un esbós d'unes idees, d'unes preocupacions que volia compartir. Tampoc són paraules dogmàtiques. Són simplement les meues idees, obertes al diàlec i a la conversació. Obertes a ser esmenades. Espere eixes esmenes, sincerament. Parlem de falles. Raonem de les falles de Torrent. No cal tindre por.
Per concloure (De moment)
Estos 10 punts podrien ser 10 més, i cada u d'ells fer-se més extens, pero un blog no és un lloc. Simplement és un esbós d'unes idees, d'unes preocupacions que volia compartir. Tampoc són paraules dogmàtiques. Són simplement les meues idees, obertes al diàlec i a la conversació. Obertes a ser esmenades. Espere eixes esmenes, sincerament. Parlem de falles. Raonem de les falles de Torrent. No cal tindre por.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada